Välkommen!
Jag heter Anna Kaya, är lärare i svenska som andraspråk i åk 4 och åk 7-9 på Sofielundsskolan i Sollentuna kommun. Jag arbetar också som samverksansstrateg på Nationellt centrum för svenska som andraspråk (NC) vid Stockholms universitet.
Mitt arbete på NC innebär att genom olika uppdrag förbättra förutsättningarna för flerspråkiga elevers lärande i ämnet svenska som andraspråk och skolans övriga ämnen där jag har ett särskilt fokus på nyanlända elever i grundskolan. Jag har exempelvis arbetat på uppdrag av Skolverket med framtagandet av ett stödmaterial för svenska som andraspråk i grundskolan: Svenska som andraspråk ett behovsprövat ämne.
I juni 2020 publicerades min bok Svenska som andraspråk – för vilka och hur kan undervisningen organiseras? Boken tar sin utgångspunkt i många av de frågeställningar om behovsbedömning och organisation av undervisning som lärare och skolledare möter när det gäller grundskoleämnet svenska som andraspråk. Till boken finns även extramaterial så ni bl a kan ta del av Sollentuna kommuns rutiner och informationsbroshyr. Det finns även en presentation som ni kan använda om ni ska arbeta med min SVA-bok i kollegiet.
I september 2016 publicerades min bok Att undervisa nyanlända (Natur & Kultur). I boken beskriver jag min egen utvecklingsresa som lärare. En resa som började med insikten att det är min undervisning som behövde förändras för att mina nyanlända elever skulle få den utbildning de hade rätt till. Jag beskriver även de teorier jag grundar min undervisning på, vilka lärare och forskare jag har inspirerats av och hur jag gjort rent konkret för att omsätta det jag läst och tagit del av i praktiken. I boken ger jag konkreta undervisningsexempel utifrån de framgångsfaktorer som forskning visat vara gynnsamma för nyanlända elevers lärande men jag kommer även dela med mig av många av de frågeställningar som jag brottats med längs vägen. Frågeställningar som fått mig att tänka lite till och utvecklas lite mer. Frågeställningar som jag har lyft och diskuterat tillsammans med kollegor och som gett oss möjligheter att lära av och med varandra. För de nyanlända elevernas skull.
2012 fick jag äran att få den fantastiska utmärkelsen Svenska akademiens svensklärarpris och mer om hur det gick till har jag skrivit om i ett blogginlägg och även ett inlägg om prisutdelningen.
2016 fick jag, tillsammans med Hülya Basaran, Guldäpplejuryns särskilda pris för att vi har förnyat språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt med digitala nycklar. Jag belönas för mitt tongivande och långvariga engagemang för att med eleven i centrum lyfta språkutvecklande arbete, kollegialt lärande och tillvaratagandet av digitaliseringens möjligheter.
Jag har även tilldelats SCIRAs (Swedish Council of International Reading Association) hedersdiplom 2016 med denna motivering: ”Genom att nyttja sociala medier i sitt engagemang för att förbättra förutsättningarna i skolan för flerspråkiga elevers lärande når Anna en stor publik och bidrar därmed till ökad medvetenhet i detta ämne.”
Vill du komma i kontakt med mig når du mig enklast via e-post: anna@annakaya.se