Att skapa en personlig lärmiljö

Jag har sedan jag startade min lärarblogg 2008 successivt byggt upp ett stort nätverk av intressanta och kunniga personer som på ett eller annat sätt bidrar till att jag kan utveckla mig i min yrkesroll som lärare. Jag har med hjälp av sociala medier hittat nya lärplattformar och nya pedagogiska resurssidor där jag har inspirerats och lärt nytt. Jag har hittat fler och fler kollegor att lära av och med och sakta men säkert har jag skapat mig en personlig lärmiljö som ständigt utvecklas och förändras.

En personlig lärmiljö skapar förutsättningar för mig att ta ansvar över mitt eget lärande. Det är en lärmiljö som är skräddarsydd utifrån mina egna förutsättningar och behov men ändå tätt ihopkopplad med andra personers lärmiljöer. Min personliga lärmiljö har gett mig enormt mycket och den största anledningen till att jag ville dra igång Digitala Skollyftet var att få ännu fler lärare att upptäcka nyttan och nöjet med att skapa en egen personlig lärmiljö.

Digitala Skollyftets Badge

Det är nu dags för mig att ansöka om en #Digiskol-badge, ett elektroniskt diplom som utfärdas utifrån följande kriterier:

digiskol_kriterier

Jag använder digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande i stort sett dagligen men under perioden #Digiskol har pågått har jag t ex lärt mig använda Google Hangout som ett sätt att kommunicera med andra. Jag och Hanna Stehagen hade ett väldigt intressant #Digiskol-samtal med hjälp av Google Hangout on Air den vecka hon och jag var inspiratörer. Ett livesänt samtal om vikten av #Språklyftet, ett samtal som följdes av flera personer som kunde kommentera och ställa frågor via vår ”backchannel” Twitter.

Det utvidgade kollegiet är oerhört viktigt i min personliga lärmiljö och jag lär ständigt av andra samtidigt som jag lär ut till andra. Under uppstarten av Digitala Skollyftet på Skolforum samlade vi ihop många intressanta personer som antingen fick berätta om vad det utvidgade kollegiet betytt för dem, och vad detta kan ha lett till, eller ställa frågor som vi alla kan lära av. Jag samlade ihop både tweets och webbsända inspelningar från de tre upptaktsdagarna just för att kunna underlätta för oss att lära av och med varandra. Den samlade kompetensen i alla de samtalen som fördes är enorm. Och tänk att allt går att ta del av i efterhand!

Min roll i min skola är under ständig utveckling. Nu arbetar jag deltid och jag ska ha mer fokus på kollegialt lärande och att handleda mina lärarkollegor än på egen undervisning. Jag använder de färdigheter jag har utvecklat genom #Digiskol på ett sätt som gynnar utvecklingen av min roll på många sätt. Ett sätt är att jag peppar mina kollegor att använda sociala medier som ett led i det professionella lärandet:

Ett annat sätt är att min personliga lärmiljö hjälper mig att hålla mig à jour med viktig forskning och intressant litteratur som rör mitt område. Jag kan även diskutera ”mina frågor” med kollegor i det utvidgade kollegiet och tänka högt med andra för att utvecklas och lära.

Jag har i min roll som samtalsledare fått stor användning av all den kunskap om bedömning för lärande och digitala verktyg som det utvidgade kollegiet kan erbjuda. Jag har i min roll som handledare genom min personliga lärmiljö fått ny kunskap om lärande samtal och utmanande frågor. Jag har i min roll som språkutvecklare byggt upp ett stort nätverk av förstelärare, svenska som andraspråkslärare och språkutvecklare som ger mig den stöttning jag behöver för att utvecklas ännu mer.

Allt detta utvecklar verkligen min roll i skolan och bidrar till ökat professionellt lärande. Inte bara för mig utan för oss alla, vilket jag är övertygad om gynnar vår undervisning och i förlängningen våra elevers kunskapsutveckling.

Så, för att sammanfatta det hela. Har jag nått mina övergripande mål med Digitala Skollyftet?

  • Har fler lärare hittat nya möjligheter att lära av och med andra i det utvidgade kollegiet via sociala medier?

Ja.

  • Har Dela-kulturen, utifrån ”sharing is caring”-tanken som är så påtaglig i vårt utvidgade kollegium, sipprat in i våra lokala kollegium, i våra arbetslag och i våra personalrum?

Ja. I alla fall i mitt.

Jag är nöjd. Mer än nöjd. Digitala Skollyftet har blivit så otroligt mycket bättre och mer intressant än vad jag kunde ana när vi började planera vår öppna, webbaserade kurs för det utvidgade kollegiet. Min vän Pelle skrev så här angående Digitala Skollyftet och om att våga lyckas trots inre och yttre motstånd:

Jag är så glad att vi i Digitala Skollyftet vågade tro på och genomföra vår idé och höll fast i den. Nu när man läser om alla nystartade bloggar och twitterkonton, nya nätverk och initiativ som startats och alla positiva skolmänniskor som redogör för allt de lärt sig, lärt sina kollegor och framförallt all kunskap, energi och entusiasm som nått eleverna – så var det värt det!

Jag håller verkligen med! Det är så värt det. Tusen tack alla ni kollegor i det utvidgade kollegiet som är en del av mitt lärande nätverk och en oerhört viktig del i min personliga lärmiljö. Tack för att vi lär av och med varandra.

/Anna Kaya

2 reaktion på “Att skapa en personlig lärmiljö

  1. Susanne

    Under de få dagar jag har följt och fått kontakt med dig Anna har jag känt mig uppmuntrad, sedd och delaktig. Detta tycker jag själv är svårt digitalt men har fått en direkt förebild i dig. Du är väl värd din badge – du lever som du lär!

    Svara
    1. Anna Kaya Inläggsförfattare

      Åh, tack Susanne! Vilken fin kommentar, uppskattas verkligen! 🙂 Roligt och lärorikt att ha dig som kollega att lära av och med.

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *