#Digiskol och jag

Jag är en av initiativtagarna till Digitala Skollyftet och ibland måste jag nypa mig litegrann i armen för att verkligen förstå att jag under flera månaders tid att fått möjlighet att utveckla en MOOC tillsammans med tre fantastiska kollegor.

En MOOC? Jag vet inte ens om jag kände till begreppet för ett halvår sedan. Jag har aldrig deltagit i en MOOC men jag litade helt och fullt på att mina kompetenta kollegor Per Falk, Sara Mörtsell och Gunnel Thydell skulle fylla i mina kunskapsluckor på samma sätt som jag ibland fyller i deras. Det är liksom så vi jobbar, vi kollegor i det utvidgade kollegiet. Vi delar med oss, stöttar, frågar och hjälper varandra. Drar nytta av varandras kompetenser, erfarenheter och nätverk. Utbyter tankar och idéer. Utvecklar nya tankar och kunskap genom att läsa och samtala. Vi lär av och med varandra. Tillsammans.

Hur kommer man på att man ska starta en MOOC för skolsverige? Det kan jag inte riktigt svara på men jag vet att de sociala medierna skapar enorma möjligheter för att kunna göra saker som man inte riktigt förstår att man kan. Någon säger ”Tänk om vi skulle…” och någon annan säger: ”Det gör vi!” och så gör man det. Tillsammans.

Jag visste ingenting om knytkonferenser när jag inspirerades av hur några lärare i USA ordnade kompetensutveckling utifrån deras egna behov. Det här borde vi testa i Sverige, tyckte jag och skrev ihop ett blogginlägg som jag sedan postade i en tweet med en fråga om någon ville vara med. ”Självklart!”, tyckte Per Falk och sedan var tanken om Europas första Edcamp i Sverige inte längre bara en önskan utan något som vi genomförde. Edcamp-fenomenet har spridits vidare i Sverige och i Norden och det är just det här som är så häftigt. Kraften i de sociala medierna. Dela-kulturen som växer sig starkare och starkare.

Kollegor i det utvidgade kollegiet, tänk så mycket jag lärt och fortfarande lär av er. Tillsammans med er. Hur hade mitt professionella lärande sett ut utan er? Vem hade jag varit utan mitt utvidgade kollegium?

Mina övergripande mål

Mitt yttersta mål med Digitala Skollyftet är att fler lärare ska hitta nya möjligheter att lära av och med andra i det utvidgade kollegiet via sociala medier. För jag tänker att om det har betytt så mycket för mig kan det betyda mycket för många andra. Och jag vill dela med mig av det. Jag vill dela med mig av mina kunskaper och mina erfarenheter och jag vill ha många fler kollegor att lära av.

Ett annat mål jag har med Digitala Skollyftet är att den Dela-kultur, utifrån ”sharing is caring”-tanken, som är så påtaglig i vårt utvidgade kollegium även ska sippra in i våra lokala kollegium, i våra arbetslag och i våra personalrum.

Sedan kommer jag troligtvis formulera fler mål på vägen. Jag vill t ex lära mig mer om Google script så det är tur att @askeback drog igång en liten studiegrupp just för detta. Men dessa mål är jag inte klar med ännu. För just nu är mitt fokus på #Digiskol – bakom kulisserna. Men snart så!

Är du lite mer nyfiken på vem jag är och vad jag gör kan du läsa mer här.

3 reaktion på “#Digiskol och jag

  1. LottaN

    Hej Anna! Jag vet heller inte vad en MOOC är så du får gärna förklara.
    Vi är ganska duktiga lite till mans med att svänga oss med förkortningar och begrepp som för många är fullständigt obegripliga och det riskerar att skapa ett avstånd mellan olika grupper av lärare i landet. Man måste tänka på att vi är många och fortfarande på jätteolika nivå – mest på grund av olika förutsättningar, ibland kanske på grund av olika intresse, men VI vet vart vi vill och vad vi jobbar för, så vi får se till att få med så många som möjligt på tåget.

    Så, snälla, låt oss hjälpas åt när vi beskriver vad vi håller på med, att försöka förklara förkortningar och begrepp som kanske är självklara för oss, men som inte är det för alla. Bättre att vara övertydlig en gång för mycket än missa målet!

    KRAM

    Svara
    1. Anna Kaya Inläggsförfattare

      Hej Lotta!

      Det är självklart att vi ska beskriva vad begreppen/förkortningarna betyder. MOOC betyder Massive Open Online Course och jag skulle vilja hänvisa till denna veckas inspiratör Dave Cormier när han förklarar vad MOOC egentligen betyder och vad en MOOC är.

      Sara Mörtsell har förklarat MOOC-begreppet utifrån vår Digitala Skollyftet-kontext. Filmen har du kanske redan sett men hon har även skrivit ner det hon säger i ett blogginlägg.

      Hoppas förklaringarna är till hjälp!

      Svara
  2. Pingback: Att skapa en personlig lärmiljö | Anna Kaya

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *