Öppen uppgift 2

Det finns så mycket som jag vill lära mig mer om! Hur ska man kunna välja?

Ikväll var det dags för en ny #Digiskol-inspiratör, nämligen Jonas Bäckelin, och han hade oerhört mycket intressant att dela med sig av och berätta om. En sak som han berättade om förstod jag direkt att vi behöver i Digitala Skollyftet, nämligen ”aggregatorer” (rätt begrepp?) som gRSShopper och EduFeedr. gRSShopper gör det möjligt att skapa en personlig webbmiljö för att samla in, återanvända och sprida innehåll. EduFeedr är en webbaserad rss-läsare särskilt anpassad för att användas på nätkurser där bloggar tas i bruk av deltagarna.” (citat från Digitala Skollyftet)

Som det är nu i #Digiskol skriver vi en massa blogginlägg som hamnar i blogghubben och kanske i Twitterflödet eller på facebook/Google+. Det är inte speciellt sökbart och det är således rätt svårt att hitta nya personer att nätverka med och lära av. Alltså tror jag det som Jonas berättade om kan vara en riktigt bra lösning för oss, om vi får det att fungera.

Så. Det där vill jag lära mig mer om. Kanske är det inte främst för min egen skull utan för Digitala Skollyftets skull, för att vi lättare ska kunna nätverka och bygga våra egna personliga lärmiljöer. Men så blir det ju för min skull ändå. För jag bygger ju också upp en personlig lärmiljö för mitt livslånga lärande.

Sedan vill jag lära mig mer om MOOCs. Om de olika typerna av MOOC, vad som skiljer dem åt och vad som förenar dem. Även om det inte blir ett kursmål för mig så ska det åtminstone bli ett innehåll för jag behöver verkligen lära mig mer om detta. Jag behöver lära mig mer om allt det som togs upp på den padlet som växte fram under kvällens #Digiskol-samtal. Det är så många ord och begrepp som är helt nya för mig. Inte bara orden och begreppen utan själva innebörden också. Språk och tanke hänger tätt ihop, som vi bekant vet, Här vet jag inte om jag ska ta hjälp av tanken för att utveckla språket eller tvärtom. Tydligt är att jag behöver processa detta tillsammans med andra för att utveckla både mina tankar och mitt språk kring detta ämne. För att lära mig mer.

En tredje sak, som kanske kan få bli ett mål, är att jag vill sätta mig in i vad Open Badges är och vilka möjligheter det kan innebära för skolan med dessa nya sätt att mäta och värdera kunskap och förmågor. Sedan vill jag lära mig Open Badges rent tekniskt också. Mest för att jag tycker det är lite kul att försöka förstå tekniken bakom.

Varför skriver jag då detta inlägg just nu? Jo, för att jag ska testa Jonas Bäckelins nya EduFeedr som han ordnat åt Digitala Skollyftet. Jag har registrerat mig där och han hävdar nu att om jag skriver ett inlägg som har med länken till kursbloggens sida ”öppen uppgift 2” så kommer inlägget automatiskt hamna på vår ”progress”-sida. Det förstår ni ju att man måste testa.

Om det funkade? Det kommer jag inte svara på förrän du testar själv.

En reaktion på “Öppen uppgift 2

  1. Pingback: Fikon är faktiskt ganska gott, när man vant sig!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *